tisdag 26 maj 2009

Ett - kryss - två: Bergakungens guide till hur Du bör rösta i EUvalet.

Den 7 juni är det val till Europaparlamentet. Det vet ni ju. Men vad ska vi rösta på? Jo, för Storasyster, som sedan länge är medlem i sosse-sekten, är det ju lätt att välja. Men för oss andra, som inte sitter fast i några sekter eller mallar, krävs det en liten dos av research för att göra ett övervägt val. Bergakungen (dvs jag) erbjuder er därför en Dummies guide till hur du bör rösta i EU-valet! Jag kommer helt enkelt att gå in på respektive hemsida, läsa igenom partiernas valmanifest, försöka plocka russinen ur kakan och göra en kort presentation av dessa. Russinen alltså.

Jag presenterar ett parti om dagen från och med imorgon - och så kanske jag gör några jämförelser i några av kärnfrågorna... Här är partierna jag tänker titta på (utan att därmed ha satt någon turordning):
- Vänstern
- Piratpartiet
- Moderaterna
- Sossarna
- Kristdemokraterna
- Sverigedemokraterna
- Junilistan
- Centern
- Miljöpartiet
- Folkpartiet
Missa inte den spännande uppföljningen!

3 kommentarer:

Kristin sa...

Perfekt! Jag är i och för sig tämligen säker på hur jag ska rösta, men eftersom jag inte är sektmedlem någonstans är russin användbara. (Även om jag ansluter mig till teorin att russin egentligen bara är förödmjukade vindruvor.)

coachen sa...

jag tycker du ska kolla lite extra på piratpartiets partiledare... ursprung o så... bara ett tips från coachen...

Unknown sa...

Jättebra! Hinner du presentera alla pariter innan valet?