måndag 18 maj 2009

Elsker, elsker det og tenker på vår far og mor, og den saganatt som senker drømme på vår jord.

Min mamma var gift med en norrman. Styvfar har bott i Sverige den största delen av sitt liv, men fortsätter att identifiera sig som norrman. Den 17 maj varje år vajade norska flaggan över huset i vår hemby, och otaliga semestrar har jag spenderat hos hans familj i Trondheim. Trots detta har han aldrig haft någon förståelse för människor som vill bevara sin egna kultur i det nya landet - "ta seden dit man kommer" och "vara jävligt tacksam för att Vi i Sverige släpper in dom" har inte varit ovanliga kommentarer. Att vara icke-svensk skandinav i Sverige räknas inte, det är "Dom där" som är invandrare, inte jag.

Mina känslor för Norge var under min uppväxt dubbla. Under alla besök i grannlandet så förälskade jag mig i landskapet och inte minst i staden Trondheim. Men jag tyckte inte särskillt mycket om min Styvfar. Under högstadietiden fick vi en gång fylla i ett slags formulär som skulle testa vår människosyn och en av frågorna var: Om du en dag gifter dig, finns det någon nationalitet som du absolut inte kan tänka dig att den personen skulle tillhöra? Och jag svarade: Norge!

Nu har jag såklart sedan länge slutat att sätta likamedtecken mellan min Styvfar och alla andra norrmän. Även jag hurrade mig igenom melodifestivalen i lördags, när Norge drog in tolva efter tolva från både öst och väst. Lördagen den 16 maj. Två år sedan dagen då min mammas hjärta bytte kropp.

3 kommentarer:

storasyster sa...

jag tycker vi kan ge norge danskarna...

Anonym sa...

Ja, död åt norrmännen! Tjuvar o patrask e va dom e...//Biffen

Anonym sa...

jag tycker biffen ska börja blogga - eller åtminstone gå med i facebook - han har såna slående kommentarer...;)