lördag 6 juni 2009

Bergakungens kandidat

Nu har jag funderat färdigt. Efter alla genomgångar konstaterade jag att valet för mig stod mellan Miljöpartiet och Vänstern.

Sverigedemokraterna är ju dissade av självklara skäl, Junilistan verkar inte vilja något annat än att lägga en tegelsten på nej-knappen och Piratpartiet har en alldeles för endimensionell inställning till upphovsrätten, plus att jag inte kan lägga min röst på ett parti när jag inte har en aning om vad de tycker i alla andra frågor. Högerblocket lockar mig inte särskillt. Moderaternas inställning till världen och politiken är långt från min egen, även Kristdemokraternas, Centern vill ju behålla de jäkla jordbruksstöden och Folkpartiet... Jo, jag hade nog kunnat tänka mig att rösta på Marit. Men de är för kärnkraft (bygg FLER kärnkraftverk i Sverige, hallå?), vill ha ett FBI och säger inte ett ord om arbetsrätten.

Vänstern får ett stort plus för att de vill tillåta fildelning och Miljöpartiets åsikter sitter jag och nickar i takt med att jag läser dom. Så idag när jag gick igenom kandidaterna hittade jag henne. Kvinna, såklart, för vem vill se fler män i EU-parlamentet? Och hon sätter de två (enligt mig) viktigaste EU-frågorna i fokus: klimat/miljö och migration/asylrätt. Hon heter Bodil Ceballos och ni hittar henne här: bodilceballos.wordpress.com

Inga kommentarer: