fredag 5 juni 2009

Ett-kryss-två: Centern

Och nu har vi kommit till det sista partiet i min lista. Hoppas ni, mina kära vänner, har blivit hjälpta av att själva slippa gå igenom alla partiers manifest. Och att Du har hittat det parti som passar just Dig. Personligen var jag relativt tvärsäker innan jag satte igång det här på att jag skulle rösta på Miljöpartiet, men nu svajar jag lite. Jag tänker läsa igenom mina egna texter en gång till innan jag bestämmer mig och jag lovar att sedan berätta vilken lapp jag stoppade i urnan på söndagen.

Centern säger sig vara rätt val för alla optimister. Och manifestet har mycket riktigt en ton som genast framkallar bilden av en äppelkindad Maud som i rask takt, med den där blandningen av ilska och leende, berättar för oss vad som är det förståndigaste valet. Nåja, detta vill Centern:

- Verka för en gemensam, sammanhållen miljöpolitik, införa en miniminivå på koldioxidskatt samt ge unionen ökad styrka att bekämpa miljöbrott och främja efterlevnaden av miljöreglerna.

- Minska utsläppen av växthusgaser med 30 procent till år 2020. Fram för ett fossilfritt Europa och driv igenom ett klimatavtal i Köpenhamn i december 2009.

- Försäkra oss om säkra och sunda livsmedel, utan rester av antibiotika och andra onödiga tillsatser.

- Förbättra djurskyddet och skärpa reglerna för djurtransporter.

- Skapa ett hållbart transportsystem.

- Verka för "ett konkurrenskraftigt europeiskt jordbruk som präglas av ökad miljöhänsyn, biologisk mångfald, öppna landskap och hållbar produktion." Innebär det att Centern är det enda parti som faktiskt vill behålla jordbrukstöden? "Ge jordbruket i EU ett uppdrag att medverka till energiomställningen" säger dom också.

- Att EU ska "ta sitt ansvar för att Östersjön ska förbli ett levande och resursrikt hav med god vattenkvalitet." Genom tydliga och gemensamma regelverk. Och en ny gemensam fiskepolitik.

- Ge EU möjlighet att utfärda företagsböter vid brott mot miljölagstiftningen och inrätta en europeisk miljödomstol.

- Stoppa flytten mellan Bryssel och Strasbourg. (*gäsp*)

- Verka för frihandel och öppna gränser, såklart. "Försvara den fria rörligheten i EU också inom tjänsteområdet."

- Förbättra villkoren för småföretagen så att de kan skapa nya jobb i Europa. Men jag vet inte riktigt hur... Fler kvinnor som företagare(!) säger dom också. Jo, och: Minska regelkrånglet för företagen med 40 procent.

- Låta patienterna få välja vård inom EU.

- Stärka integritetsskyddet, genom att bland annat inrätta en integritetsombudsman.

Centern nämner "mänskliga fri- och rättigheter och allas lika värde, oavsett kön, hudfärg, religion, ålder och sexuell läggning". Jag som då är lite arbetsskadad frågar mig genast varför inte funktionshinder var inkluderat bland kategorierna? Nåja, vidare vill Centern:

- Införa gemensamma minimistraff för människohandel och annan grov organiserad brottslighet.

- Stärka samarbetet mellan brottsförebyggande och polismyndigheterna inom EU. Inte ett ord om nåt som liknar FBI.

- Fri abort i alla EUs länder.

- Stärk rättigheter för kvinnor och HBT-personer.

- Arbeta för en gemensam, generös och human flykting- och asylpolitik, samt öka arbetskraftsinvandringen.

Centerpartiet anser också att "en fortsatt utvidgning är en naturlig del i unionens utveckling."

- "Stärk EU som garant för freden i Europa" genom att: stärka EUs krishanteringsförmåga och låta EU "tala med en röst" i utrikes- och säkerhetspolitiken (avskaffa vetorätten!).

- Välkomna nya medlemsländer i EU. De uttalar sig inte specifikt om Turkiet, som en del partier har gjort.

- "Utveckla och förstärk den transatlantiska länken." Bli polare med USA, enklare uttryckt.

Inget om nån EU-armé och inget om Lissabon-fördraget. Mer demokrati och mindre byråkrati har de dock påpekat. Jaha, that's it! Vi ses på söndag.

2 kommentarer:

coachen sa...

mer demokrati o mindre byråkrati kan nog alla partier skriva under på! men de säger ju inte hur... inte heller ett enda ord om jobben och arbetsrätten, ok lite om småföretagare men talar inte heller här om hur. Och ja, centern vill behålla jordbruksstödet- så klart! det är ju gamla bondeförbundet...

Kristin sa...

Vi ses på söndag som sagt, och tack för genomgången, den har hjälpt åtminstone mig. :)