fredag 17 april 2009

Gå i kloster?

Jag funderar på att gå i kloster. Okej, inte på heltid, bara i ett par dar. Jag fick tipset på påskafton (av svärfars svågers flickvän) om ett katolskt nunnekloster här i Skåne där de tar emot gäster för övernattning. Nunnorna där avlägger tystnadslöfte så det förväntas även gästerna göra.

Jag har faktiskt gästat ett kloster tidigare. När jag var fjorton år åkte jag med mamma, hennes man och ett gäng scouter på hjälpsändningar till barnhem i Polen. 2 resor gjorde vi, och båda gånger bodde vi på kloster-barnhem som drevs av nunnor. Nunnorna tog emot oss med fantastisk värme och vi skrattade gott åt att dom hade gympadojjor under kjolarna. Men jag minns också rummet där jag fick sova - kalla stengolv, hård madrass, höga väggar där enda utsmyckningen var ett svart krucifix.

Nu har jag långt gångna tankar på att lägga ifrån mig mobiltelefon, TV, dator och hålla käften i ett par dagar tillsammans med dom skånska nunnorna. Jag inbillar mig att det kommer att vara meditativt och lugnande.

3 kommentarer:

Kristin sa...

Det har jag varit sugen på att göra i åratal! Finns i Vadstena också, om jag inte minns fel. Men det får nog bli i ett annat liv.. Vilket påminner mig (det där andra livet, alltså), tatueringsskisserna? Jag får tillbaka hiskligt mycket på skatten och tänkte kanske lägga lite av det på Heavenly Ink. Eller så.

Storasyster sa...

hålla tyst?! varför det?!
gå i kloster ofelia!

Anonym sa...

Men får du ta en cigg på klostret? Tänker att tystnad och meditation kan rimma illa med nicotinberoendet. Varken du eller jag är så fina rena och goda. =) En mörk öl och en gammal wirre på Pickwick istället? Åt var och en sitt!