onsdag 26 maj 2010

"Man hinner ändå!"

Jag brukar inte titta på det där programmet, Sveriges värsta bilförare, men Biffen och jag såg en snutt av det för ett bra tag sen... En ung tuggummi-tjej gasade sig förbi ljuset just när det slog om från gult till rött och sa samtidigt: "Man hinner ändå!"

Biffen tog körkort i höstas. Han är en bra förare och jag berömmer honom för finliret (fickparkeringarna alltså) som jag själv är usel på. Han har också varit försiktig med fortkörning eftersom han varit rädd att polisen ska ta hans körkort nu när han har prövotid på körkortet. Men han är hetsig. Han svär som en borstbindare konstant, tutar åt alla som enligt honom gör fel, och gasar när ljusen slår om till gult. "Man hinner ändå" är en kommentar som jag har gett honom otaliga gånger och sedan pekpinnat att om det finns nåt han kommer att åka dit på så är det att han kör mot rött eller att han inte pausar ordentligt vid stoppskyltarna.

När jag kom hem från jobbet igår meddelade han skamset att det har hänt något hemskt. Han drar fram en lapp med sin adress på, ett bifogat inbetalningskort och texten "ej stannat vid stoppskylt". Tusen penningar kostar det.

- Vad har vi lärt oss på det här? undrar jag.
- Att det inte gör något om man kör för fort eftersom dom inte tar ens körtkort även om man är på prövotid! svarar Biffen.

2 kommentarer:

storasyster sa...

jag gillar biffens tutningar och känner sympati för de böter han fått och kommer att få! det finns alldeles för många därute som fått sitt körtkort i ett cornflakespaket! så det så!

Unknown sa...

Det tråkiga är väl dock när det kombineras med en "nu ska jag gasa som fan preciiis när det slår om till grönt" på korsande väg, då blir biffen köttfärs, då spelar det ingen roll vems fel, onödiga trafikregler eller "man hinner ..". En böter är ju en löjligt lindrig påminnelse om det.