torsdag 17 juli 2008

Sommaren är full av böcker

1. Räck ut handen efter den närmsta boken.
2. Slå upp sidan 123.
3. Finn den femte meningen på sidan. Lägg ut denna och de två följande meningarna på bloggen.
5. Kommentera citatet.
6. Sänd utmaningen vidare till fem andra personer och kreditera den som utmanade dig.

"Hur många tomtar har fru Petrén här?"
Svaret kom snabbt och rappt.
"Ettustenfyrahundrafyrtiotre, nej förlåt, Ettustenfyrahundrafyrtiotvå - jag råkade slå sönder en igår. En av de finaste för den delen", sa fru Petrén med sorgsen uppsyn.

Boken som låg närmast har jag nyss läst ut. Isprinsessan av Camilla Läckberg. Det är inte finlitteratur. Kriminalare anses i belästa kretsar vara hjärndöd underhållning för massan, litteraturens motsvarighet till radions HitFM eller TVs Let´s dance. Jag läser kriminalare med jämna mellanrum för att slappna av i något som är lättläst. Ungefär som när jag spenderar förmiddagarna åt att titta på Days of our lives och Oprah show, istället för att läsa böcker och lyssna på P3s Sommar, vilket jag i egenskap av kulturarbetare verkligen borde. (Jag kan appropå kriminalare varmt rekomendera Karin Fossums böcker - jag har läst allihop.)

Nu finns det en alldeles särskilld anledning till att jag läste just Isprinsessan. Det var boken som mamma aldrig hann läsa ut. Den ligger kvar hemma i hennes bokhylla, med ett bokmärke nånstans två tredjedelar igenom. En spännande kriminalare, med en och annan twist, som hon aldrig fick se upplösningen på. Mamma läste massor av böcker, och gärna kriminalare som Elizabeth George och Henning Mankell. Jag tror nog att hon gillade Isprinsessan. Och det kändes viktigt för mig att läsa ut den åt henne. Så nu kan jag berätta mamma - att det var målarens mor som dödade isprinsessan!

Uppslaget till dagens blogg kom från min goda vän Knytt. Hon skickade inte det som en utmaning, men jag hittade det när jag läste hennes blogg och tyckte det var en bra idé. Tackar Knyttet! www.fallfrukt.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Mamma dog mitt i Jan Mårtensons "Det svarta guldet". Jag har läst ut den, och har nästan alla Mårtensons böcker dessutom, fast jag egentligen inte är särskilt förtjust i dem.